Facebook och Nokia bland de mest hatade

Nyheten uppdaterades 2012-01-17 16:01

Hat är inget vackert ord men det är just vad det handlar om här.

USA:s mest hatade företag, för att vara mer specifik.

Sajten 24/7 har gjort en större i vilken de tagit såväl Main Street som Wall Streets i beaktande. Där finns variabler som kundnöjdhet, , kvalitetsuppfattning och servicekänsla, precis som utdelningar, produktutveckling och varumärkesstatus.

Listan har sedan kokats ned till en topp 10. Och något förvånande kanske så landar en it-bjässe som vi alla lärt känna på listan, som inte är i fallande ordning.

1: FACEBOOK
Ha mer än 800 miljoner , men den lägsta kundnöjdheten bland sociala mediesajter visar American Customer Satisfaction Index. Framför allt kretsar kritiken kring den privata integriteten, som Facebook hoppat jämfota på vid flera tillfällen. Enligt en undersökning anser dessutom 26 procent av användarna att servicen från företagets sida är .

2: AMERICAN AIRLINES
American Airlines har länge ansetts vara USA:s mest hatade flygbolag och att det tar plats här är självklart. Flygbolaget ansökte om konkursskydd, så kallat Chapter 11, i november och nu går rykten om att det är på väg att slukas av bland annat Delta. Får bottenbetyg av gäller gentemot i den årliga undersökningen Middle Seat, som publiceras i Journal. Har usel förmåga att komma i tid, handskas med bagage och… ja, till och med att flyga. Har 70 procent fler inställda flyg än kritiserade konkurrenter som Delta och United, skriver 24/7 Wall Street.

3: AT&T
Har haft stora problem med sitt 3G-nät. Användare, likt mig själv, frustreras väldigt ofta över extremt trög uppkoppling, dessutom smått arrogant och usel service (26 procent). Har även fått enormt mycket kritik för att det ville köpa upp T-Mobile och skaffa sig en ledande ställning på . En affär skulle slå mot kunderna i form av minskad konkurrens, vilket inte är vad som efterfrågas.

4: NOKIA
Investerare har börjat tappa tålamodet, aktien sjönk 50 procent under fjolåret. Intog sistaplatsen när JD Powers granskade kundnöjdheten. Enligt Interbrand har Nokias varumärke tappat 15 procent av sitt värde.

5: GOLDMAN SACHS
Var för några år sedan en orubblig bjässe, nästan orörbar. Sedan kom finanskrisen och andra tider. Har stämts i flera omgångar för bedrägeri och har ytterligare betalningskrav att vänta, inte minst kopplat till sin låneverksamhet. Gör uppgörelser på löpande band med staten, vilket bland invånarna och på marknaden ses som att Goldman Sachs med jämna mellanrum kommer väl billigt undan. Är känt för att betala ut de högsta lönerna på Wall Street med vidlyftiga bonusar, vilket knappast är populärt när de fattiga bara blir fler och fler.

6: BEST BUY
Elektronikkedjan har utfärdat löften till kunderna som de inte har uppfyllt, hade inte nog med varor för att leverera inför julafton vilket kunderna fick reda på först den 23:e december och har fallit med 30 procent på . Best Buy har, minst sagt, problem. Analytiker har börjat surra om att det kanske nu måste ansöka om Chapter 11. Är pressat av nätaktörerna.

7: BANK OF AMERICA
Wall Streets stora sorgebarn. Banken ska sparka tiotusentals, fick se aktien falla 55 procent och sitter fast i en negativ pr-spiral på grund av köpet av bolåneaktören Countrywide 2008. Stämningarna, på tiotals miljarder dollar, har strömmat in till det hårt pressade Bank of America sedan Countrywide sålt defekta bolåneprodukter. Bank of America fick dessutom ta emot en kritikstorm modell större när det försökte ta en månatlig avgift på 5 dollar per kontokort som det utfärdat till sina kunder. 42 procent av företagskunderna sågar dess service.

8: JOHNSON & JOHNSON
Läkemedelsföretaget har tvingats återkalla flera produkter från marknaden, bland annat kopplat till HIV och en höftlösning som snarare skapade mer smärta än hjälpte patienterna. Är även inblandat i ett fall där ett barn har dött efter att ha använt företagets medicin, skriver 24/7 Wall Street.

9: SEARS
Återförsäljaren slog sig samman med K-Mart 2005 men har gjort allt annat än gjort succé. Föll 60 procent på börsen i fjol, har fått se intäkterna minska kraftigt och är på väg att stänga hundratals butiker. Anses inte ha hängt med i utvecklingen på nätet och möts av dåliga betyg från kunderna.

10: NETFLIX
Framtidsbolaget som föll hårt. Netflix, som lever på att antingen låta kunderna strömma hem film eller skicka fysiska dvd-filmer via posten, har ett extremt tufft år bakom sig. Satsningar har fått dras tillbaka, aktien har åkt brant utför (-62 procent) och kunderna är starkt missnöjda. Eller ja, de som finns kvar vill säga… Tredje kvartalsrapporten visade att 810 000 kunder hade lämnat Netflix.

Källa: SvD - Startsidan

Lämna gärna en kommentar