Datorhaveriet ska granskas av myndighet

Nyheten uppdaterades 2011-11-30 11:39

– Vi är klart intresserade av det inträffade och tittar noggrant på det. Man höjer på ögonbrynen när det händer så här, att så många ställen drabbas samtidigt, säger Svante Nygren, analytiker på MSB, till DN.se.

Bilprovningen, Apoteket AB och SBAB Bank är tre av Tietos cirka 50 kunder som drabbats. Tre kunder med viktig samhällsfunktion.

– Att driftstörningarna varat så pass länge innebär naturligtvis att problemet är omfattande och det kan tyda på två saker. Dels att man kan ha stoppat lite för många ägg i samma korg, dels att man kanske inte haft full koll på systemdesign och behovet av redundans, säger Anne-Marie Eklund Löwinder som är kvalitets- och säkerhetschef på Stiftelsen för Internetinfrastruktur .SE.

50 drabbade kunder

Under lördagsförmiddagen låg datorsystemet nere helt på Bilprovningen. Fortfarande på onsdagen är bokningen stängd och de kan inte heller registreringsbesikta fordon. Däremot kan man göra vanliga kontrollbesiktningar.

– Felet blev väldigt omfattande och påverkade varenda system i hela företaget. Vårt bokningssystem ligger nere, vi har inte kunnat ta betalt på våra stationer eller kunnat informera medarbetare via de vanliga kanalerna. Även vår externa hemsida har påverkats, säger Cecilia Blom Hesselgren som är informationschef vid Bilprovningen.

Papper och penna

Den som vill boka kontrollbesiktning av bilen måste kontakta sin lokala besiktningsstation direkt.

– Kunderna har haft stor förståelse och många har haft med sig registeringsbevis och besiktningsprotokoll, vilket gör att arbetet gått snabbare, säger Cecilia Blom Hesselgren.

I och med att uppgifter måste dokumenteras manuellt med papper och penna tar varje besiktning längre tid, vilket kan skapa förseningar.

– Men vi har ändå inga köer nu. Vi är väldigt glada för det. Alla har jobbat på där ute och tagit emot kunderna.

Enligt Cecilia Blom Hesselgren är den senaste prognosen från Tieto att problemen ska vara helt lösta mot slutet av veckan.

– Sakta men säkert börjar systemen komma tillbaka och Tieto har jobbat dag och natt med detta. Men vi önskar förstås att problemen kunde lösas redan idag.

Oklart när problem är lösta

Alexandra Kärnlund som är presskontakt vid Tieto beklagar det inträffade.

– Det rör sig om ett hårdvarufel i ett datacenter. Det är delar av ett centralt system för lagring av information.

När kommer problemen vara åtgärdade?

– Vi kan inte uttala oss om när problemen är helt lösta hos samtliga kunder. Funktionaliteten återkommer successivt hos kunderna och effekterna av felet varierar väldigt hos de drabbade kunderna.

Funkar åter på Apoteket

På Apoteket AB kunde inte kunderna hämta ut sina läkemedel via e-recept i helgen. Även andra kedjor hade problem. Först på söndagen löstes problemen provisoriskt med manuella rutiner för receptexpediering.

Först på onsdagsmorgonen löstes dataproblemen så kunder åter kan få ut receptbelad medicin via e-recept.

– Redan igår eftermiddag började vi dra igång systemet på ett antal Apotek och sedan gick det igång på alla och det har rullat hela natten. Nu fungerar det på alla våra Apotek, säger Apotekets varumärkesdirektör Eva Fernvall.

Är ni nöjda med Tieto med tanke på det som hänt?

– I det här läget har vi fokuserat på att lösa situationen just nu. Utifrån det får vi sedan göra värderingar för att se vad som hände och vad som kan göras. Vi hade inte kunnat drömma om att något sådant här hade kunnat hända.

Källa: Aftonbladet: Sveriges nyhetskälla och mötesplats

Lämna gärna en kommentar