Dog efter ha nekats ambulans

Nyheten uppdaterades 2012-03-27 14:07

Kvinnan hade svårigheter att andas och ringde vid tre tillfällen i januari i fjol och vädjade om ambulans. Hon hade mycket ont och svårt att andas, men nekades varje gång. SOS Alarm följde rutinerna och kopplade henne till i . Samma natt dog kvinnan, skriver Dagbladet.

Nu kritiserar Socialstyrelsen landstinget skarpt. Bland annat för att sjukvårdsrådgivningen inte skickade ambulans efter det andra eller tredje samtalet.

– Sjukvårdsrådgivningen har tolkat det som att hon hade någon eller influensa och hänvisat henne till vårdcentralen nästkommande dag. Men i samtalen framgår det att hon hade en flämtande, snabb andning, sluddrande tal och ont över bröstet. Det är en stark indikation på att sända ambulans redan i första skedet. Det är anmärkningsvärt att hon inte fick hjälp, säger , inspektör på Socialstyrelsen.

Inte heller nyttjade sjukvårdsrådgivningen möjligheten att sända ut en jourhavande distriktsläkare eller sköterska.

En kombination av läkemedel tog samma natt kvinnans liv.

Landstinget anmälde händelsen enligt lex Maria, vilket föranleder Socialstyrelsens skarpa yttrande. Däremot undgår SOS Alarm kritik eftersom företaget hade ett avtal där operatörerna kopplade in högre medicinsk kompetens från landstinget när de var osäkra.

Ärendet är även anmält av en privatperson, där väntas ett avgörande inom tre veckor.

På flera håll i landet har eller har SOS Alarm haft avtal med om att koppla in sjukvårdsrådgivningen för högre medicinsk kompetens. Men att flera aktörer är involverade i att bedöma en patients innebär ofta ett riskmoment, enligt Socialstyrelsen.

– I en del regioner har det varit ganska stora problem med flera allvarliga ärenden, säger , inspektör på Socialstyrelsen.

– Patienter har ringt SOS Alarm som kopplat vidare till sjukvårdsrådgivningen som hänvisat till vårdcentralen där ingen svarar och så får man ringa om. Det drar ut på tiden och patienten blir lidande.

Att göra korrekta medicinska bedömningar per telefon är generellt en mycket svår uppgift, säger hon.

– Det kan råda språkförbistring, man ser inte patienten och det kan vara en stressig arbetssituation.

Källa: SvD - Startsidan

Lämna gärna en kommentar