Apoteket AB tar hem den prestigefyllda utmärkelsen Årets kommunikationsteam

Nyheten uppdaterades 2012-03-22 11:25

Solklar segrare när fler än 3 av Sveriges sagt sitt 

är Sveriges största årligen återkommande undersökning inom kommunikation, information och marknadsföring. Totalt har drygt 3 300 av Sveriges kommunikatörer deltagit i undersökningen och gett sin syn på branschen. En viktig del av undersökningen är framröstandet av Årets , en utmärkelse som tilldelas VD och kommunikationschef i bolag som utmärkt sig för sitt under året. Nomineringarna tas fram av Sveriges Annonsörer, Sveriges Informationsförening och Sveriges Marknadsförbund tillsammans med Hammer . Slutsegrarna röstas sedan fram av kommunikatörerna och där rådde ingen tvekan, hela 43 % höll Apoteket som favorit.

”Vi är naturligtvis väldigt glada över den här utmärkelsen. Den är ett tydligt kvitto på att vi har klarat en stor omställning, hanterat utmaningarna på den nya marknaden och inte minst befäst vår höga trovärdighet. Jag ser gensvaret från Sveriges kommunikatörer som ett bevis på att vi lyckats utveckla vår position som den mest trovärdiga apoteksaktören”, säger Eva Fernvall, varumärkesdirektör på Apoteket AB.  ”Vi står för något som är viktigt för människor och då måste man ta sitt kommunikationsarbete på allvar. Just därför står kommunikationsarbetet högt på vår agenda. När VD arbetar nära tillsammans med marknads- och informationsavdelningarna finns alla förutsättningar för rak och hållbar kommunikation, det vinner i längden”.

Juryns motivering bakom nomineringen av Apotekets lyder: ”Apoteket fortsätter visa att gammal är äldst. När avregleringen av apoteksmarknaden börjat försvinna ut ur nyhetsflödet och marknadsbilden klarnat så är det tydligt att Apoteket inte bara lyckats försvara sin position, utan också lyckats utveckla bilden av varumärket. Vem hade kunnat tro att det skulle gå så snabbt från stränga apotekare och receptbelagda mediciner till ett modernt hälso- och livsstilsföretag?”.

“Vi gratulerar Apoteket AB och konstaterar liksom Sveriges kommunikatörer att de gjort ett enastående arbete”, säger Christina Hammer, partner och grundare Hammer & Hanborg. “Som en personlig reflektion måste jag säga att jag är imponerad över att man vågat vara så konsekventa i sitt kommunikationsarbete och inte lockats in en alltför kommunikation. Apoteket är i mitt tycke förmodligen det av de tidigare statliga monopolbolagen som snabbast hittat och utvecklat sin profil i en konkurrensutsatt marknad”.

Apotekets seger i kategorin Årets Kommunikationsteam var en av de mest tydliga på flera år, bolaget fick över 40 % av rösterna. Bland de övriga nominerade tog Volvo Personvagnar hem andraplatsen med 24 % av rösterna, före Swedbank (19 %) och Linnéuniversitetet (14 %).

De samlade resultaten från årets upplaga av Kommunikatören finns tillgängliga för nedladdning via www.hammerhanborg/kommunikatoren den 27 mars. Där finns också listan över vilka företag och organisationer som tagit hem utmärkelser inom de branschspecifika kategorierna: , Försäkring, Myndigheter och Transport.

För ytterligare information, vänligen kontakta
Christina Hammer, grundare och delägare, Hammer & Hanborg
Telefon: 070-834 62 70, E-post: christina.hammer@hammerhanborg.com

www.hammerhanborg.com

Källa: Mynewsdesk news release

Lämna gärna en kommentar